کرمان رصد

آخرين مطالب

چالش‌های توسعه گردشگری در پایتخت مقاومت جهان اسلام اجتماعي

چالش‌های توسعه گردشگری در پایتخت مقاومت جهان اسلام
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان؛ پایتخت مقاومت جهان اسلام که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوانی را در خود جای داده است، در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی با چالش‌های جدی مواجه بوده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، گردشگری شهری عبارت نام آشنایی است که در سال‌های اخیر بر سر زبان ها افتاده است و مدیران شهری را به سمت توسعه شهرها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی سوق داده است تا ضمن رونق اقتصادی در شهرها، برای ارائه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود تلاش کنند.
مدیریت شهری بر آن است تا با فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و امکانات محلی، فرصت کسب تجربه را برای مسافران و گردشگران ایجاد کند و از این رو با افزایش حمل‌ونقل عمومی و گسترش فضاهای تفریحی و سرگرمی، خاطره خوشی را برای آن‌ها از سفر به شهرها رقم بزند.
احداث گذرهای شهری و کافه‌های خیابانی با الهام از سنت‌های بومی در کنار معرفی غذاها و آیین‌های محلی مجموعه ای از فعالیت‌هایی است که شهرداری‌ها در جای جای دنیا برای جذب گردشگر به آن رو آورده‌اند تا ضمن رونق صنعت پویای گردشگری، تجربه فراموش‌ناپذیری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورند.

کرمان رصد

اقتصاد گردش محور در نتیجه گردشگری پسامدرن محقق می‌شود محمد علیزاده، کارشناس حوزه گردشگری نیز زیرساخت های حوزه گردشگری را به دو دسته نرم و سخت تقسیم می کند و با اشاره به اینکه در کرمان به واسطه مهمان‌نوازی مردم، در حوزه زیرساخت نرم مشکلی وجود ندارد و نحوه تعامل جامعه محلی با گردشگران مطلوب ارزیابی می‌شود، می‌گوید: در بخش زیرساخت‌های سخت و فیزیکی دچار چالش‌های جدی هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ضعف در زیرساخت‌ها در تمام کشور مشهود است و فقط منحصر به شهر و استان کرمان نیست، بیان می‌کند: لزوماً وجود هتل‌های چندستاره و رستوران‌های خوب نمی‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری باشد.
گردشگر می‌خواهد با یک تیر چند نشان بزند و صرفاً جاذبه‌های طبیعی او را متقاعد نمی‌کند و باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، برای او جاذبه‌های مکمل و انسان‌ساز ایجاد کنیم تا گردش پول و درآمدزایی نیز به دنبال آن محقق شود و اقتصاد گردش‌محور اتفاق بیفتد
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به لزوم توجه مدیران شهرها به گردشگری پسامدرن ادامه می‌دهد: تجربه در دنیا نشان می دهد که در کنار دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، باید جاذبه‌های تفریحی و رفاهی نیز داشته باشیم و نمی توان به صرف داشتن ظرفیت‌های گردشگری مثل موزه‌ها و ابنیه تاریخی، به جذب گردشگر امید داشت.
وی با اشاره به قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی استان‌های جنوبی، آن را یکی از فاکتورهای مهم برای ورود گردشگر به کشور و استان می‌داند که کافی نیست و اظهار می‌کند: در گردشگری پسامدرن فرد به دنبال تجربه حداکثری است، یعنی در کنار جاذبه های تاریخی، به دنبال مراکز تفریحی نیز هست و باید او را با انواع گردشگری نیز مشغول کرد.
علیزاده با اشاره به لزوم جذب گردشگر برای افزایش ضریب تکاثری در اقتصاد شهرها و روستاها و ایجاد پویایی و شکوفایی، ادامه می‌دهد: گردشگر می‌خواهد با یک تیر چند نشان بزند و صرفاً جاذبه‌های طبیعی او را متقاعد نمی‌کند و باید با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، برای او جاذبه‌های مکمل و انسان‌ساز ایجاد کنیم تا گردش پول و درآمدزایی نیز به دنبال آن محقق شود و اقتصاد گردش‌محور اتفاق بیفتد.

کرمان رصد

رویدادهای فرهنگی راه را برای ورود سرمایه‌گذاران و گردشگران باز می‌کند محمدامین شمسی، رئیس کمیسون گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، یکی از سیاست‌های شهرداری و شورای شهر در دوره ششم را معرفی کرمان در عرصه ملی و بین‌المللی قلمداد می‌کند و می‌گوید: با وجود ضعف هایی که در زیرساخت‌های شهری داریم، برای تحقق این امر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی وجود مزار حاج‌قاسم در کرمان را یکی از ظرفیت‌های کرمان در فضای بین‌المللی مطرح می کند و با اشاره به اقدام شهرداری برای زیباسازی محوطه جنگل قائم ادامه می‌دهد: یکی از مسائل پیش روی گردشگران در بدو ورود به هر شهر، زیرساخت حمل‌ونقل عمومی است که به همین منظور تعدادی اتوبوس و ون خریداری شده است و خودروهای برقی نیز در فرودگاه کرمان مستقر شده‌اند.
رئیس کمیسون گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر کرمان با بیان اینکه کرمان عنوان شهر ملی صنایع دستی و شهر دوستدار کودک را یدک می کشد، از تلاش برای ارتقای نام کرمان در سطح جهانی خبر می دهد و می گوید: برای تعامل با سیار شهرها و کشورها برنامه داریم که سفر شهردار کرمان به کازان روسیه از جمله آن بود تا کرمان را بیش از پیش معرفی کنیم.
وی برگزاری رویدادهای مختلف برگرفته از سنت‌ها، آیین‌ها و سوغات محلی را از دیگر آیتم‌های پیش‌بینی شده برای جذب گردشگر در کرمان بیان می‌کند و با اشاره به برگزاری جشنواره‌های نان و کلمپه، تداوم آن‌ها را خواستار می‌شود و ادامه می‌دهد: شور گردشگری در کرمان باعث ورود سرمایه‌گذاران شده است و مجموعه‌های مختلف را برای ارائه خدمات به گردشگران ترغیب می‌کند و اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.
تلاش مدیریت شهری برای تبدیل کرمان به پایگاه گردشگری سلامت شمسی از تبدیل کرمان به پایگاه گردشگری سلامت خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در همین راستا، مدیریت شهری در تازه‌ترین اقدام مقدمات ساخت بیمارستان جامع چشم پزشکی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در کرمان فراهم کرده است تا ضمن ارائه خدمات درمانی، میزبان گردشگرانی از کشورهای حوزه خلیج فارس باشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید در کنار مراکز تاریخی و فرهنگی مثل موزه‌ها، امکانات رفاهی و خدماتی نیز برای گردشگران مهیا شود، می‌گوید: با توسعه مجتمع‌های تفریحی و با توجه به راه‌اندازی و افزایش پروازهای خارجی می‌توان به رونق شهر کرمان و توسعه اقتصادی آن در بخش‌های مختلف امیدوار شد.

کرمان رصد

به گزارش ایمنا، کرمان با دارا بودن صدها جاذبه تاریخی و طبیعی، عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام را با خود به همراه دارد و در سال‌های اخیر موضوع گردشگری مقاومت محور محافل و جلسات بوده است اما مدیران اذعان دارند آنچه در کرمان مشاهده می شود در خور این عنوان نیست و باید برای آن تدبیری اندیشید.
شاید وقت آن رسیده است که مدیران استان به طور جدی مسئله گردشگری مقاومت را پیگیری و بسترهای امن برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کنند تا در کنار تلاش‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری شهری، انتظارات همگان در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و جهان اسلام نیز برآورده شود.
گزارش از بهناز شریفی، خبرنگار ایمنا در کرمان
کد خبر 793663

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/658699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توطئه ای برای مشروعیت بخشی به اسرائیل؟

لحظه پرتاب دیدنی چهارمین فضاپیمای اسپیس ایکس

حضور مدیرکل بنیاد مازندران در برنامه زنده تلویزیونی ستاره‌های خاکی

شرح مشکلات واحد دامپروری صنعتی به دستگاه قضا رسید

ماده اولیه معادن سرب و روی نباید از استان خارج شود

تشکیل پرونده برای کارگاه‌های طلاسازی در بافت تاریخی اصفهان

ایران باید محاسبه‌گر باشد

آیین مهمانی لاله‌ها همزمان در سراسر کشور در بهشت زهرا تهران برگزار شد

توسعه ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی از طریق گردشگری فرهنگی

پیکر شهیدان تازه تفحص شده دفاع مقدس البرزی در کرج تشییع شد

اندومتریوز عمیق؛ دردی پنهان در اعماق وجود زنان است

امضای تفاهمنامه مشترک فدراسیون ورزش‌های همگانی و باشگاه گل‌گهر سیرجان

شاهد ارتقای عملکرد حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی هستیم

دو روز دیگر وضعیت شبکه برق به حالت عادی بر می‌گردد

ساعت پخش زنده بازی چادرملو اردکان و مس رفسنجان‌ +پخش آنلاین

دستگاه قضائی مانع از توقف فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود

تربت‌خانه کرمان جایی برای تسکین دل کربلا نرفته‌ها

رئیس سازمان ثبت: شاهد ارتقای عملکرد حوزه حدنگاری اراضی کشاورزی هستیم

افتتاح مدرسه شش کلاسه خیرساز در نگار شهرستان بردسیر

هوای فهرج در وضعیت خطرناک قرارگرفت

برگزاری جشنواره انار در اندیمشک

طی سه سال گذشته، سی هزار میلیارد تومان سرمایه جذب منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان شد

اداره کل ثبت استان کرمان در یک روند مثبت و تحولی قرار گرفته است

کرمان به خنکا سلام کرد

برگزاری اولین دوره مسابقات «سردار دلها» در رابر

ورود دادگستری به وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب مهمانشهر رفسنجان

مجیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه: طراحان عملیات هفتم اکتبر تصور نمی‌کردند جامعه اسرائیل فرصت 12 ماهه جنگ به نتانیاهو را بدهد/ حزب‌الله خود را برای جنگ فرسایشی بلندمدت آماده می‌کند/ اندیشه مقاومت و سازمان رزم حماس آسیب دیده، اما نابود نشده است

«چمران-1» با موفقیت ماموریت اثبات مانور مداری را اجرا کرد

بیش از 19 هزار گلزار شهدا در کشور غبارروبی و عطر افشانی شد

رفع اختلافات ساماندهی قلعه خندان گرگان/ صدور مجوز بازسازی و نورپردازی این محوطه تاریخی

دفاع مقدس یک دانشگاه تربیتی است

برگزاری مراسم غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدای بهشت فضل نیشابور + فیلم و عکس

وعده مدیرعامل برق منطقه‌ای کرمان برای پایان خاموشی‌ها

چین پس از 7 سال رکورد میدان مغناطیسی آمریکا را شکست

بررسی مشکلات آبرسانی ونیروگاههای خورشیدی در استان کرمان

دشمن درجه یک قلب چیست؟

ارتباط دادگستری با زندان زرند صد درصد الکترونیک است

مشاور عالی انجمن روسای دانشگاه‌های جهان: مواضع رییس‌جمهور مورد توجه مجامع دنیا قرار گرفت

ضرورت حذف برنامه‌های توسعه «خودرومحور» در بافت مرکزی تهران

مناسبت روز/ جمعه، 6 مهر

سی‌ان‌ان: اسرائیل بازی خطرناکی را در لبنان آغاز کرده است

جواب پازل امروز میجر 6 مهر+عکس

کری معنادار پرسپولیس برای استقلال؛ سعید مهری هدف قرار گرفت

کارت های روزانه پیکسل ورس امروز جمعه 6 مهر 1403

شاید جو مریخ جلوی چشم‌مان بوده و نمی‌دیدیم!

چالش‌های توسعه گردشگری در پایتخت مقاومت جهان اسلام

فال حافظ امروز جمعه 6 مهر 1403

دانشجویان در عرصه‌های متعدد علمی فعال باشند

دومین کارخانه تیتانیوم در کهنوج به بهره‌برداری می‌رسد

راهکار تربیتی کودکی که مظلوم نمایی و احساس عاجز بودن دارد