کرمان رصد

آخرين مطالب

در حمایت از فائزه مقالات

در حمایت از فائزه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نسرین ستوده| من در کار خودم، آموخته‌ام آدم‌ها را براساس اعمال خودشان بشناسم، نه نام‌خانوادگی‌شان که شوربختانه مانند حجاب اجباری، اجبارا از پدران به فرزندان.
این اصل یکی از اصول مهم دموکراسی در جهان است… اشاره من به نامه فائزه هاشمی است که چند روز پیش از بند زنان بیرون داده است.
بند زنان سیاسی تاریخچه‌ای 13‌ ساله دارد. بند زنان دیروز و امروز تشکیل نشده. بر سبیل اتفاق هم تشکیل نشده. کسانی بوده‌اند که به ساختن آن، که مهم‌ترین وجه‌اش، ساختن روابط انسانی‌اش بوده است، پرداخته‌اند و آجر به آجرش را بالا برده‌اند تا به این قامت رسانده‌اند. در خرداد 1390 و در زمانه‌ای که جنبش فمینیستی در ایران اوج می‌گرفت… این بند تشکیل شد.
چقدر ما یکدیگر را به رفتار توأم با آرامش و مدارا دعوت می‌کردیم. چقدر دوستان عزیزی… در آزادی بیان و اندیشه در بند موثر بوده‌اند و در جمع 30 نفره آن روزها مدام تکرار می‌کردیم که ما تمرین دموکراسی می‌کنیم. چیزی که همه شهروندان ایرانی به آن نیاز دارند اما برخی از افرادی هم که امروزه فضای بند زنان را به آستانه عدم تحمل رسانده‌اند، متعلق به برخی از جریانات بالا بوده‌اند و فقط فائزه هاشمی هدف این حملات نبوده است.
به یاد دارم شب عید 1398 بود. حکم سنگین علیه یکی از اعضای بند زنان صادر شده بود و طبعاً در بیرون از زندان با واکنش‌های خبری همراه شده بود. یکی از دوستان چپ، وسط بند فریادهای گوش‌خراش می‌کشید که او دروغ می‌گوید و با دروغ‌هایش، سیاست را به کثافت کشانده است. طبق یک تقسیم کاری هم، دوست دیگری که اتفاقاً چپ نبود به خارج از زندان اعلام کرده بود که آن عضو بند که به حبس سنگین محکوم شده بود، دروغ می‌گوید. او به مصاحبه قاضی استناد کرده بود که مدعی بود در آن پرونده ،حکم سبک‌تری صادر کرده است. اینها شرایط را برای یک زندانی در داخل و خانواده‌اش در خارج از زندان به جهنمی بدتر از حکم سنگین تبدیل می‌کند. اینها را برای محافظت از حقیقت می‌گویم.
من دوستان نزدیک زیادی دارم که به جریان چپ تعلق دارند…. همان دوست چپ و آنارشیسم که همچنان در دل عزیزش می‌دارم، وقتی سال گذشته در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا بازداشت شدم و پس از 15 روز بدون شالی دور گردن به اوین رفتم، فریاد زده بود که چرا من فعالیت کرده‌ام تا بازداشت شوم. حس مالکیت زندان فاجعه‌ای است که باید هر زندانی برای مصون ماندن از آن تلاش کند. اینکه به نفس زندانی بودن، کسب اعتبار کنیم، خطرناک است.
یکی از کسانی که از سال 1391 برای بهبود وضعیت بند زنان تلاش کرد، فائزه بود. او نه تنها شرافتمندانه حبس می‌کشید بلکه در مقابل نیروها… می‌ایستاد. به یاد دارم روزی مسئولان زندان تصمیم گرفتند از راهروی نگهبانان، پنجره‌ای به داخل بند زنان بزنند. این موضوع اعمال کنترل آنها را روی بند ما بالا می‌برد و اتاق 2 را به طور کامل در دیدرس آنها قرار می‌داد. همه خیلی عصبی شده بودند. فائزه بدون اینکه به کسی چیزی بگوید، رفت زیر تیشه بنایی ایستاد که درحال باز کردن سوراخی برای نصب پنجره بود و گفت: «تیشه را بزن بیفته روی سر من».
من همان لحظه داشتم از راهرو رد می‌شدم، او را دیدم. رفتم کنارش ایستادم. گفتم بله، من هم هستم. بنا جلوی ما به معاون زندان زنگ زد و گفت: «این دو نفر (اسم ما را برد) زیر کار ایستاده‌اند و نمی‌گذارند، کار کنیم». معاون زندان هم از او خواست، متوقف کند و به این ترتیب جلوی کار گرفته شد.
یک زمان دیگری گفتند، ساعت اتمام هواخوری شما از 10 شب به 7 شب تغییر کرده است. آن شب به پیشنهاد فائزه در حیاط کوچکی تحصن کردیم که داشتند از ما می‌گرفتند. بدین‌ترتیب افسر جانشین آمد و با ما صحبت کرد. آن زمان یک حیاط خیلی کوچک 15‌ متری داشتیم و می‌گفتند اذان مغرب باید بروید بالا. همین کار دسته‌جمعی ما باعث شد ساعت هواخوری به روال سابق برگشت.
او کارهایی از این قبیل فراوان کرد. تا جایی که برای تنبیه به انفرادی 209 منتقل شد و بعد از برگشت به بند به کارهایش ادامه داد.
او نگاه دقیقی به اطرافش داشت، نگاه انتقادی و همان نگاه، کار او را دو بار به زندان کشیده است. حالا از فضای بند زنان زندان اوین انتقاد کرده است. ممکن است برخی فرصت‌طلبان از نقد او سوءاستفاده کنند اما این نامه می‌تواند نقد خودمان از خودمان باشد و کارکرد آزادی بیان همین است.
اگر فائزه این امکان را داشت تا چنین فعالیت‌هایی کند به خاطر آن بود که هیچ‌کس فعالیت مدنی یا سیاسی را در انحصار خود نمی‌دانست پس دیگران هم به وسع خود فعالیت می‌کردند. اما چون درخصوص فائزه سخن می‌گویم از فعالیت‌های او یاد می‌کنم.
دوستان، اگر اختلافات مان را حل کنیم با قدرت بیشتری به مبارزه علیه اعدام ادامه می‌دهیم، وگرنه ساکت کردن صدای مخالفان، میراثی است که از استبداد آسیایی به ما رسیده است و بیش از هر چیز قدرت ادامه حیات دارد. هیچ‌کس از خطر اعمال قدرت بی‌ضابطه در امان نیست حتی جریان حقوق بشری هم به صرف عنوان‌اش از این خطر مبری نیست.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/658612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استعفای نکونام از تیم استقلال

مردم رفسنجان در نیمه نخست امسال 6740 واحد خون اهدا کردند

ضرورت حذف برنامه‌های توسعه «خودرومحور» در بافت مرکزی تهران؛ رشد اقتصاد کشور در گرو رونق صنعت ساختمان است

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

سریال طوبی چند قسمتی است| سریال طوبی چه ساعتی پخش میشود

«شهداد کرمان» قهرمان مسابقات فوتبال مجتمع‌های دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر‌

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

چرا ماه در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟ / یک معمای حل نشده

حنیف عمران زاده: اشتباهات داوری علیه ما بوده است؛ امیدوارم فردا هواداران‌مان سنگ تمام بگذارند

جزئیات اولین کنگره ملی شهید حاج‌علی محمدی‌پور در رفسنجان تشریح شد

اولین دوره مسابقات شطرنج «سردار دلها» در رابر برگزار می‌شود

آزادی 26 زندانی با مرخصی پایان حبس در کرمان

غبارروبی گلزار‌های شهدای سیستان وبلوچستان در اولین روز هفته گردشگری

آیین غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا شهرکرد

اظهارات مدیر کل صمت استان کرمان پیرامون دوگانگی درصد پرداخت حقوق دولتی معادن در قوانین

رایگان شدن اتوبوس برای دانش‌آموزان کرمانی

ببینید | به احترام شهدا

برای حفاظت از بافت مرکز پایتخت بابد خودرو را حذف کرد

آئین غبارروبی گلزار شهدای شهر جعفریه قم

چالش FATF در دولت چهاردهم

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

طبس در کدام استان است| جزئیات شهرستان طبس/ قطعه‌ای برای حادثه معدن طبس

سیاره نهم اصلا سیاره نیست!

ادامه روند اجرای خط انتقال آب رفسنجان و کرمان

افسر فاضلی شهربابکی نویسنده دفاع مقدس

همسر جدید پژمان جمشیدی کیست؟ | پژمان جمشیدی از همسرش رونمایی کرد

تأخیر در حدنگاری موقوفات موجب تضییع حقوق وقف می‌شود

اصلاح 13 نقطه حادثه خیز استان

برگزاری دربی فقط به نفع صداوسیما است

سریال غریبه چند قسمت است| تمامی جزئیات سریال غریبه

ساخت سکوی زنجیره تامین صنعت غذا

غبار روبی گلزار شهدای استان

خشم مقدس مردم دیار مقاومت ازجنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در لبنان و غزه

رئیس جدید زندان بم معارفه شد

افزایش250 درصدی اعتبارات حوزه گردشگری در کرمان

افتتاح طرح‌های محرومیت زدایی در کهنوج

آغازنصب نخستین پلاک تلفیقی منازل شهرستان کرمان

دادستان کرمان : ٢6 زندانی با مرخصی پایان حبس آزاد شدند

یادواره 12 شهید محله طالقانی کوهبنان برگزار شد

اعطای بخشی از اعتبارات برای پرداخت تسهیلات به واحد‌های کوچک و متوسط در کرمان

آیین غبارروبی و عطر افشانی گلزار مطهر شهدای گناوه برگزار شد

اصلاح 13 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کرمان

مخالفت سیاسی مجلس با دولت

پرواز «قادر1» به وقت طوفان‌الاقصی

جنگ سوم اسرائیل و لبنان

ما دعوا نداریم ولی آنها دارند

میدل ایست آی: پشت پرده سیاست منطقه‌ایِ جدید عربستان چیست؟

کریستیانو رونالدو |کریستیانو رونالدو؛ بازیکنی بی‌همتا/ رونالدو باید می‌رفت!

بمب اتمی نجات‌بخش می‌شود؟