کرمان رصد

آخرين مطالب

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ایران ظرفیت همکاری اقتصادی با تمام کشورها را دارد اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش ایرنا، علی آقامحمدی روز شنبه در آیین افتتاحیه رویداد سرمایه گذاری خارجی در کرمان افزود: در این زمینه واگذاری تمامی امور به دولت کار اشتباهی است و باید بخش خصوصی واقعی وارد عمل شود.
وی اظهار داشت: زمانی که اصل 44 قانون اساسی وجود دارد و زمانی رهبر معظم انقلاب با صراحت می فرمایند، می توانیم رشد هشت درصدی اقتصادی را محقق کنیم باید این ظرفیت ها و مراودات اقتصادی با کشورها را اجرایی کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: برای رابطه با آمریکا، حرف می زنیم اما برنامه نداریم، باید برنامه مدون اجرایی خوب و مبتنی بر اقتصاد داشته باشیم تا رشد کشور اتفاق بیفتد، در سال 90 و 91 حدود 50 میلیارد دلار با چین و 22 میلیارد دلار با ترکیه مبادلات تجاری داشتیم و باید پرسید که اکنون این میزان، چقدر است؟
وی با اشاره به فعالیت بانک جهانی در غزه، یمن و لبنان و مناطق پرخطر جهان گفت: سپهبد شهید سلیمانی در کشورهای منطقه می جنگید و در این مسیر شهید شد، در حالی که تیم اقتصادی ما می گوید در اروپا کار کنیم! باید پرسید که آیا جای کار برای ما در آنجا وجود دارد؟ آیا فعالیت در این قاره عقلانی است؟
آقامحمدی با طرح این پرسش که کل فعالیت اقتصادی ما در کشور عراق چقدر است؟ یادآور شد: چهار یا پنج میلیارد دلار به صورت غیر رسمی و میزان کمتری فعالیت رسمی در این کشور داریم؛ عراق با وجود اجرای بزرگترین پروژه ها ظرفیت بسیار بیشتری برای همکاری اقتصادی با ایران دارد و باید این بخش توسعه پیدا کند.

کرمان رصد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اینکه همیشه توقع از دیگران برای ارتقای سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم، کار را تمام نمی کند زیرا فعالان اقتصادی ذی نفع نخست این کار هستند و باید طرح، برنامه و مطالبه جدی داشته باشند، مقامات کشور نیز برنامه هایی در این زمینه دارند و باید این موارد را گره بزنیم تا همسو شوند.
وی با بیان اینکه تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز به مبلغی از سرمایه گذاری خارجی دارد تصریح کرد: در این زمینه حوزه های نفت و گاز و معدنی نیاز به میزانی سرمایه گذاری دارند اما دست اندرکاران هر رشته باید ابتدا برنامه بدهد.
آقامحمدی افزود: طرح سرمایه گذاری خارجی که در کرمان پایه گذاری می شود، باید بین استان ها تقسیم بندی شود، به عنوان مثال سرمایه گذاری خارجی در حوزه معدن به کرمان، نفت و گاز به خوزستان، پتروشیمی به بوشهر و کفش و چرم به تبریز سپرده شود و اتاق بازرگانی برای اجرای آن برنامه جامعی را تدوین کند تا با انجام این سرمایه گذاری، چرخ های اقتصاد کشور را به گردش درآورد، همچنین سرمایه گذاری باید بازدهی مناسبی داشته باشد.
وی ابراز داشت: مجلس سوم برنامه نخست توسعه را ایجاد کرد که رشد اقتصادی در آن تعریف شده بود این برنامه به 30 میلیارد دلار استقراض خارجی نیاز داشت که در ابتدا برخی از مسئولان با آن مخالفت می کردند، اما سرانجام استقراض خارجی رای آورد و این برنامه 7.2 درصد رشد اقتصادی برای کشور به همراه داشت لذا باید برنامه ریزی اینچنینی برای کشور تعریف شود.
این مقام مسئول بیان کرد: اکنون در آغاز برنامه هفتم توسعه و آغاز کار دولت جدید، بهترین زمان برنامه ریزی است زیرا اکنون عضو سازمان هایی شده ایم که ظرفیت های اقتصادی خوبی دارند، ظرفیت پیمان بریکس، شانگهای و اوراسیا بسیار مطلوب است که بایستی از آنها استفاده کنیم.
فرصت استثنایی هوش مصنوعی
وی گفت: هوش مصنوعی کشور فرصت تاریخی برای حوزه بهداشت و درمان دارد، 10 شرکت بزرگ دنیا در هوش مصنوعی وجود دارد که سه مورد از معتبرترین ها ایرانی هستند و باید روی این حوزه متمرکز شد.
آقامحمدی با بیان اینکه ما پزشک، تجهیزات و سیستم های مورد نیاز را در اختیار داریم، ادامه داد: ساخت شهر متاورس(فضای دیجیتال سه بعدی) برای ما کار پیچیده ای نیست، می توان این کار را انجام داد زیرا اینگونه اقدامات می تواند به پزشکی از راه دور و توسعه کشور کمک کند، می توان تمامی این حوزه ها را متحول کرد.

کرمان رصد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با اشاره به ضرورت تعیین نقشه راه گفت: اگر می خواهید اتفاقی بیفتد، جوانان وارد عرصه شوند و اقدامات و فعالیت ها به صورت دانش بنیان باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما اکنون بحران نیروی انسانی در واحدهای صنعتی داریم، تربیت نیروی انسانی و روند جذب شرکت های بزرگ بایستی از دوران دانش آموزی و از دوران دبیرستان آغاز شود.
آقامحمدی افزود: مصوبات و قوانین لازم در کشور ما وجود دارد و باید پرسید چه کسی می خواهد آنها را به کار گیرد؟ در این زمینه ابتدا چند شرکت لیدر (پیشرو) شوند و سپس چند شرکت دیگر به آنها پیوند بخورند تا جامعه شبکه جهانی را احداث کنیم.
وی تاکید کرد: جهانی شدن نوعی ارتباط فعالیت علمی و اجرایی هم راستا با روند جهانی شدن و اثرگذار بودن در این مسیر است زیرا اگر فقط مصرف کننده باشیم فایده ای برای کشور نخواهیم داشت. وزارت اقتصاد به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و اتاق بازرگانی که مسولیتی در توسعه جذب سرمایه گذاری خارجی دارد نیز باید در این مسیر همکاری کند.
مقررات زدایی و مجوز زدایی راهکاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی
این مسئول گفت: اتاق بازرگانی باید جایگاهی جدید در سرمایه گذاری خارجی داشته باشد، شرکت هایی از چین و افغانستان در استان کرمان حضور دارند اما سرمایه گذار خارجی را نمی توان دنبال اخذ مجوز از دستگاه های اجرایی بفرستیم و اتاق بازرگانی باید پیگیر این امور باشد.
وی تصریح کرد: باید مقررات زدایی و مجوز زدایی را در راستای توسعه جذب سرمایه گذاری خارجی انجام دهیم چرا همه نوع فعالیتی در کشور مجوز می خواهد؟ هنگام انجام یک کار باید مجوز دریافت شود نه در طول انجام فعالیت.
آقامحمدی ادامه داد: اتاق بازرگانی اگر می خواهد رویداد سرمایه گذاری خارجی را در کشور راه اندازی کند باید خواسته های خود را دسته بندی و روی آنها متمرکز شود.
وی با اشاره به پایان یافتن چشم انداز توسعه 1404 گفت: چشم انداز توسعه سال 1430 درحال تدوین است و اتاق بازرگانی باید آن را ترسیم و جهت ها را معین کند.
تعیین مکانی برای سرمایه گذاری
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نکته بعدی در مورد مناطق سرمایه گذاری خارجی است و این اطراف مکانی مشخص برای سرمایه گذاری افغانستانی ها وجود ندارد و به صورت منطقه ای می توان هر استان فرایند جذب سرمایه خارجی را از برخی کشورها در دستور کار قرار دهد.
وی با اشاره به ترسیم 9 منطقه اقتصادی در کشور گفت: کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان یک منطقه است و کرمان باید ابتدا استان خود و سپس منطقه و بعد کشور را در نظر بگیرد و در این زمینه صاحبان کار، باید اجرای امور را برعهده گیرند.

کرمان رصد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به ضرورت های توسعه سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان گفت: نبود فرصت های جدید سرمایه گذاری آسیب هایی متوجه کشور خواهد کرد.
سید مهدی طبیب زاده افزود: کرمان استان معدنی است و ما به این موضوع افتخار می کنیم اما برای تحقق شعار جایگزینی معدن به جای نفت، نیاز به سرمایه گذاری اساسی داریم و در این خصوص باید ابتدا اثرات شگرف نداشتن سرمایه خارجی را درک کنیم.
وی ادامه داد: ایران باوجود داشتن یک درصد جمعیت جهان، میزان هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را در خود جای داده اما سهم تولید معادن ما از میانگین دنیا کمتر است.
این فعال اقتصادی یادآور شد: سوال اینجاست که کرمان با 60 درصد ارزش افزوده معادن کشور، چرا تا به امروز نتوانسته توسعه یافته شود؟ زیرا کمتر از یک درصد معادن ما اکتشاف شده و حضور در بخش معدن و ارتقای ارزش افزوده این حوزه، نیازمند تکنولوژی و جذب سرمایه گذاری خارجی است.
وی بیان کرد: اگر امروز سازوکار جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم نشود، آینده استان کرمان مبهم است، 75 درصد مالیات استان از 10 بنگاه معدنی تامین می شود، مس برنامه یک میلیون تن تولید کاتد و فولاد 10 میلیون تن شمش را دارد، در حالی که توسعه صنایع پایین دستی ما نیازمند تکنولوژی و سرمایه گذاری بوده و تنها راه آن جذب سرمایه خارجی است.
طبیب زاده با بیان اینکه توسعه تولیدات معدنی نیازمند تصمیمات کلان اقتصادی است تاکید کرد: به عنوان متخصص معدنی می گویم که آینده معدن بدون جذب سرمایه گذاری خارجی مبهم و جز اتلاف منابع نتیجه ای نخواهد داشت.
انرژی و نیروی کار مزیت کشور نیست؛ اصطلاک ما بالاتر از سرمایه گذاری
رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: وضعیت کشور نسبت به گذشته شرایط مطلوبتری ندارد و نرخ اصطلاک از نرخ سرمایه بیشتر و کشور مستهلک شده است و شواهد آن در کشور مشاهده می شود.
فرشید شکرخدایی ادامه داد: فرایند جذب سرمایه گذاری خارجی طی 15 سال گذشته کمتر شده اما توسعه سرمایه گذاری خارجی باوجود رویکرد جدید رییس جمهور در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اگر امروز درهای کشور باز شود ما به اندازه کافی آماده نیستیم عنوان کرد: انرژی و نیروی کار از مزیت های کشور در گذشته بود اما اکنون انرژی لازم نداریم و باوجود نیروی کار فراوان در جذب نیروی حرفه ای متخصص دچار مشکل هستیم لذا این موارد دیگر مزیت نسبی کشور نیست.
رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: باید عارضه یابی کنیم تا اگر بار دیگر فضای کشور متناسب برای جذب سرمایه گذار خارجی شد، چه اقداماتی باید انجام شود؟ باید درس آموخته های ما در سطح بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند.
به گزارش ایرنا همچنین در این آیین از پوستر رویداد آیتک (همایش بین المللی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران) رونمایی شد.
همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری کرمان موسوم به کرمان آیدکس از 24 تا اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه تحصیلات تکمیلی(هایتک) در شهر ماهان برگزار شد.
استان‌ها کرمان 0 نفر

کرمان رصد

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/652659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

پزشک شدن به شرط ضمانت

آدم‌کشی با اسلحه

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

کشف ساختارهایی مرموز زیر سطح مریخ

عزت و اقتدار ایران اسلامی مدیون رشادت رزمندگان است

صاحبخانه شدن متقاضیان مسکن ملی قم از ابتدای سال 1404

واکنش شهردار کرمان به آتش‌سوزی سریالی درختان جنگل قائم

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

تداوم تلاش های مشترک سپاه و کمیته امداد برای رسیدگی به مشکلات محرومین

برگزاری دربی در کرمان منتفی شد؛ استقلال – پرسپولیس در تبریز یا اراک؟

دستاورد‌های مثبت طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

دستاورد‌های طرح اخیر حوزه بازگشت اتباع خارجی به کشورشان

استاندار کرمان با صدور پیامی قهرمانی تیم والیبال فولاد سیرجان ایرانیان را تبریک گفت

بیش از 2 هزار کلاس اولی در جشن شکوفه‌های زرند

لحظه وحشتناک زنده‌زنده سوختن جوان سیرجانی

فعالیت 138 سمن در حوزه جوانان در کرمان

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

چهارشنبه منتظر ماه‌گرفتگی باشید

قلعه‌گنج با چهار هزار تن تولید سالانه کنجد مستعد سرمایه‌گذاری است

برپایی کرسی‌های تلاوت مجلسی قرآن در 25 مسجد کرمان

افزایش خطوط تردد و تجهیز فناوری‌های نوین درایست بازرسی مرصاد کرمان

شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت است

پیروانی دستیار نویدکیا شد

تأثیرات گسترده مهاجران افغان بر بافت اجتماعی و اقتصادی تهران

طرح «مسجد؛ پایگاه قرآن» در کرمان افتتاح شد

شهید سلیمانی الگوی همیشگی خادمان نظم و امنیت

تخم لق زنگزور؛ پهلوی‌ها با واگذاری آرارات ضربه تاریخی به ایران زدند

مجلس ختم طبقه متوسط

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصابات دولت پزشکیان

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

بررسی وظایف دستگاه‌های اجرایی کرمان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

ابراز نگرانی از آتش سوزی های عمدی در جنگل پردیسان قائم شهر کرمان در نشست شورای شهر

تجلیل از تلاشگران فوریت‌های پزشکی کرمان

طرح مسجد؛ پایگاه قرآن در کرمان آغاز شد

سمی به نام افراط و تفریط

روسیه به ایران فناوری هسته‏‏‏‌ای می‌دهد؟

رخنه چپ در انقلاب

شلیک راهبردی

بازگشت ایران به راهبرد صبر استراتژیک

اعزام دانش آموزان شهر اندیشه به اردوی راهیان نور

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند با نور خورشید

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

واگذاری اولین واحد‌های مسکونی سایت 560 هکتاری قم از ابتدای سال 1404